06-1/234-5011

Beszéd alapú keresés a jövő nagy dobása – 3 Tipp, hogyan készüljünk már most az elterjedésére

Ha azt a kérdést kellene megválaszolnunk, hogy milyen gyorsan fog elterjedni a beszéd alapú keresés Magyarországon, valószínűleg ezt nem a közeljövőre jeleznénk előre. Ennek ugyanis elég erős nyelvi korlátai vannak, mivel magát a magyar nyelvet nem olyan egyszerű egy gép által is feldolgozhatóvá tenni. Ez a mi nyelvünk szépsége és hátránya is egyben.

Beszéd alapú keresés a jövő nagy dobása - 3 Tipp, hogyan készüljünk már most az elterjedésére

Azonban ami késik, nem múlik és nagy valószínűség szerint hazánkban is egyre elterjedtebbek lesznek a különböző beszédfelismerő rendszerek és egyre pontosabbá válnak majd. Ez pedig magával fogja hozni azt a hihetetlenül érdekes trendet, ami már zajlik külföldön. Ez nem más, mint a beszéd alapú keresés.

Nézzünk egy példát:

Mi lenne a keresési kifejezésünk, ha meg szeretnénk válaszolni azt a kérdést, hogy ki Microsoft a ügyvezetője. A legegyszerűbb, ha rákeresünk a következőre: „Microsoft ügyvezető”. A keresési kifejezésre pedig meg is kapjuk gyorsan a választ, Satya Nedalla.

satya nadella

Ha viszont lehetőségünk lenne a Google-höz úgy beszélni, mint bármelyik ismerősünkhöz, akkor a konkrét kérdést tennénk fel neki: „Ki a Microsoft ügyvezetője”.

Mint, ahogy említettem Magyarországon ez a kérdés még nem ad annyira pontos választ, de angolul beírva a két különböző keresési kifejezést, a találati lista nagyjából ugyanolyan pontos lesz némi külalakbeli eltéréssel.

who is the ceo of microsoft microsoft ceo

Azonban, ha a konkrét kérdésre adott válasza is ilyen pontos a Google-nek (és a közeljövőben várhatóan még pontosabb lesz), biztos, hogy be fogjuk gépelni a telefonunkba a kulcsszavainkat, vagy egyszerűen feltesszük a kérdést a beszédfelismerő rendszernek? Nos, én azt hiszem az utóbbira számíthatunk, és az angol nyelvterületen lezajló trend is ezt mutatja.

A helyi felmérések alapján talán nem meglepő módon a beszéd alapú keresést használók legtöbbje 18 és 29 év közé esik, azonban meglepő módon a 44+-os korosztály körében is igen elterjedt, ami feltételezi, hogy elég felhasználóbarát megoldásról van szó, és egyre többen fogják használni, így mindenképpen érdemes keresőoptimalizálási szempontból is erre az újításra jó előre felkészülni.

Hogyan optimalizáljunk a beszéd alapú keresésre:

1. A keresési kifejezések hossza

Mindenképpen érdemes tisztában lenni a ténnyel, hogy a Google algoritmusai abba az irányba mennek el, hogy minél jobban tudják megválaszolni jelentésében a feltett kérdés. Legyen az írott vagy kimondott keresési kifejezés. Éppen ezért már most fontos úgy alakítani a keresőoptimalizálási stratégiánkat, hogy hosszabb keresési kifejezések esetén is jól szerepeljen a webáruházunk.

kulcsszó hossza

Láthatjuk, hogy írásban a két szóból álló kifejezések viszik a pálmát a keresések esetén, viszont nagyjából azonos arányban vannak a 2-3-4 szóból álló keresési kifejezések. Ami még szintén szembetűnő, hogy míg írásban szinte 8 szónál hosszabb keresési kifejezést nem is nagyon használunk, addig beszédben ez sokkal természetesebb, és nagyobb valószínűséggel elő fog fordulni.

Mit tehetünk ezért?

Nos, érdemes hosszabb szöveges tartalmakat készíteni és tényleg értelmes minőségi szövegeket, termék leírásokat készíteni az áruházban. Nem lesz elég a jövőben csak a legfontosabb kulcsszavainkat mantrázni és ismételgetni, a különböző ragozott formáknak és jól megfogalmazott szövegeknek sokkal nagyobb szerepe lesz. Igazából az is fontos lesz, hogy a leghétköznapibb megfogalmazást használjuk. Számomra talán ez lesz a legnehezebb …

2. Kérdő szavak használata

Ahogy a keresési kifejezések között van vásárlási szándékot feltételező, úgy a kérdőszavak között is lehet olyat találni, amely inkább azt feltételezi, hogy valaki vásárolni akar. Ezek termékkörtől függően változóak lehetnek, de akár egy kisebb felméréssel is tájékozódhatunk az ügyfeleink körében. Például ha megkérdezzük tőlük, hogy milyen kérdések megválaszolására keresik a választ, ha az áruházunkkal kapcsolatos terméket keresnek.

De nézzünk egy általánosabb példát:

  • Hogy működik az új Iphone?”
  • Hogyan tudok Iphone-ra zenét tölteni?”
  • Melyik a legjobb Iphone?”
  • Milyen színekben kapható az új Iphone?”

Ezek mind a termékünkhöz kapcsolódó kérdések lehetnek, azonban érződik belőlük, hogy aki ilyen kérdéseket tesz fel a kereső számára még nem igazán akar vásárolni, csak tájékozódik. Persze azt túlzás lenne állítani, hogy az ilyen látogatókra nincs szükségünk, de érdemesebb lehet vásárlásra hajlandóbb látogatókat csábítani magunkhoz. Ehhez az alábbi kérdések jobban használhatóak:

  • Hol a legolcsóbb az új Iphone?”
  • Hol kapható az új Iphone?”
  • Mennyibe kerül az új Iphone?”
  • Melyik a legolcsóbb Iphone?”

A kérdőszavakból látszik, hogy vannak olyanok, amelyek sokkal inkább kapcsolódnak konkrét termékvásárlási szándékhoz. Bár átfedések lehetnek, és sok minden függ az adott kérdés megfogalmazásától, ha nagy általánosságban nézzük, egy „Mennyibe kerül” típusú kérdéssel kisebb valószínűséggel fogunk mellé lőni.

Ha pedig már megvannak a kérdőszavaink, nincs más dolgunk, mint a konkrét kérdéseket feltenni az áruházunkban, és meg is válaszolni azokat.

3. Helyi keresésekhez kapcsolódó találatok támogatása

Habár hazai statisztika kevesebb van, a külföldi azt mutatja, hogy a helyi keresések esetén előszeretettel használnak az emberek hang alapú keresést.
Egy személyes élményem is fűződik ehhez, amikor is New Jersey-ben jártam és a nagynéném, mivel nem tudta pontosan, hogy hol található a közeli áruház megkérdezte a telefonjától magyarra fordítva nagyjából azt a kérdést, hogy „Hol található a Marshalls áruház New Jersey-ben”. A Google pedig válaszolt.

Ráadásul, ha elég pontosan kérdezünk, a találati lista elején már egyből a Google Maps-et fogjuk találni, ahol egy kattintással már meg is tervezhetjük az útvonalunkat. Így, aki rendelkezik fizikai üzlettel is a webáruháza mellett, nagy hasznot húzhat abból, ha az ilyen típusú lokális kérdésekre is előkelő helyen jelenik meg a találati listán. Illetve egy Google Cégem regisztráció sem árt a helyi találatok közötti megjelenéshez.

Összefoglalva, mit érdemes tudni a Beszéd alapú keresésről

A beszéd alapú keresések elterjedése valószínűleg megállíthatatlan folyamat. Ezt a Google is felismerte, és egyre inkább olyan fejlesztéseket hajt végre, hogy az ilyen jellegű kérdésekre is pontos választ tudjon adni a keresőjét használók számára.

Éppen ezért mi sem mehetünk el emellett, és a jövőbeni keresőoptimalizálási stratégiánk részévé kell tennünk. Ahhoz, hogy jobb eredményeket érhessünk el az ilyen keresésekre:

  • Hosszabb keresési kifejezésekre kell koncentrálnunk.
  • Meg kell ismernünk a látogatóink/vásárlóink gondolkodását és a bennük felmerülő kérdéseket.
  • Ezeket pedig magában az áruházban fel is kell tennünk és meg is kell tudnunk válaszolni.
  • Végül törekednünk kell arra, hogy a helyi keresésekhez kapcsolódó kiegészítő találatokban is minél jobb helyen jelenjünk meg, mivel ezzel a fizikai üzletünk forgalmát is növelhetjük.

Őszintén szólva én kíváncsian várom, hogy mikor fog ez berobbanni hazánkban is, de remélem a hazai webáruházak már felkészülten fogják várni az új típusú keresésekből származó forgalmat.

  Vajda Szilárd   jún 23, 2016   Cikkek   0 hozzászólás

Szóljon hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*