06-1/234-5011

A Google tényleg bünteti a nem mobilbarát weboldalakat?

A mobilra optimalizált weboldalakkal és webáruházakkal kapcsolatban már rengeteg cikk született. Ez nem véletlen, hiszen a mobileszközök tömeges elterjedésének köszönhetően ma már minden felelős e-kereskedőnek gondolnia kell az okostelefonokról érkező látogatókra is.

Akik eddig ezt nem tették, azok a látogatóiknak jelentősen megnehezítették a mobilon történő böngészést. Plusz nagy valószínűséggel emiatt látogatókat, és vásárlókat(!) is veszítettek, mivel a felhasználók nem szívesen térnek vissza egy mobilra nem optimalizált oldalra.

HOGYAN TEGYÜK OLDALUNKAT MOBIL BARÁTTÁ, ÉS MIÉRT FONTOS EZ?

Ugyanakkor nagyon úgy fest, hogy már nem csupán a felhasználói élmény szempontjából fontos a mobilbarát oldal, de immár a Google is figyelembe veszi a weboldalak mobilra optimalizáltságát.

Mivel a Google célja a legrelevánsabb és leghasznosabb információ biztosítása a felhasználók számára – és tanulmányok bizonyítják, hogy a mobilos látogatók nagyobb eséllyel térnek vissza a mobilbarát weboldalakra – ezért az optimális keresési eredmények szempontjából ma már fontos, hogy mennyire jól használható az adott oldal mobilon.

Mielőtt az algoritmusváltás bizonyítékait taglalnánk, tisztáznunk kell egy fontos fogalmat.

1. Mit ért a Google mobilos használhatóság alatt?

Ebben segítségül hívjuk a Webmestereszközök súgóját. Eszerint a mobilos felhasználók számára megjelenő keresési eredményeknek olyan tartalmakra kellene vezetniük, amelyek az alábbi módon használhatók:

Meghatározott megtekintési terület (vagy nézet) áll rendelkezésre, amely az eszköz képernyőméretéhez igazodik.

A tartalom a nézetben marad, hogy a felhasználóknak ne kelljen vízszintesen görgetniük, vagy ujjaik összecsippentésével kicsinyíteniük a képernyőt ahhoz, hogy lássák a teljes oldalt.

Méretarányosan igazodó betűtípusok  – a kis képernyőkön való kényelmes olvasáshoz.

Könnyen megérinthető elemek – (például gombok), amelyek megfelelő távolságra vannak az egyéb megérinthető elemektől.

Vizuális kivitel és mozgás – melyet mobilbarát technológia irányít.

2. Bizonyítékok

Az algoritmusváltás egyik jele lehet, hogy az utóbbi időben a Google értesítéseket küld azoknak a webmestereknek, akiknek a weboldala nem elég mobilbarát. Íme, egy példa:

Webmestereszközök üzenet

A Webmestereszközökön keresztül küldött e-mailben felhívják a figyelmünket arra, hogy oldalaink hány százaléka tartalmaz kritikus mobilhasználhatósági hibát, és hogy ezeket az oldalakat a Google nem fogja mobilbarátnak tekinteni.

Ezért az okostelefonos felhasználók számára ennek megfelelően jelennek meg, illetve ez a rangsorban elfoglalt helyüket is befolyásolja. Az emailben segítő linkeket is kínálnak nekünk a problémák kijavítására.

Ez egy elég nyilvánvaló üzenet, hogy valami megváltozott. Egyébként maga a Google is elismerte még tavaly novemberben, hogy kísérleteznek egy új mobilos algoritmussal.

Másik előjele lehetett ennek, mikor a Webmestereszközöket kibővítette mobil használhatósági jelentésekkel. Ezek itt érhetők el: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-usability

Amúgy a Google is tesz azért, hogy segítse az okostelefonok felhasználóit: mobilbarát címkéket helyeztek el a mobilos keresésekben. Így már a találati oldalon láthatjuk, hogy az adott oldal mobilbarát-e.

Mobil címkék

A tények magukért beszélnek. Ha körülnézünk külföldön, akkor az ottani szaksajtó is – elemzésekre támaszkodva – már szinte tényként kezeli, hogy a Google elkezdte rontani a nem mobilbarát weboldalak mobilos rangsorolását.

3. Mobilbarát-e az oldalunk a Google szerint?

Ha szeretnénk tudni, hogy oldalunk a Google szerint mobilbarát-e, itt ellenőrizhetjük:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Mi is megtettük, és ezt tapasztaltuk:

Mobilbarát teszt

Láthatjuk, hogy 3 probléma (szerencsére már csak) volt weboldalunkkal:

A betűméret túl kicsi

Ilyenkor az oldal betűmérete túl kicsi az olvasáshoz, és a mobilos felhasználóknak ujjaikkal nagyítaniuk kell az olvashatósághoz.

Fontos, hogy miután meghatározunk egy nézetet a weboldalainkhoz, a betűméretet úgy kell beállítanunk, hogy azok megfelelően igazodjanak a nézeten belül. További segítséget itt találunk ehhez.

A mobilos látható terület nincs beállítva

Weboldalunkat különféle eszközökről nézik a látogatók, amelyek különböző képernyőmérettel rendelkeznek. Emiatt oldalainknak tudniuk kell alkalmazkodni az adott képernyő méretéhez.

Oldalainknak meg kell határozniuk a nézetet egy meta viewport címke használatával, amely címke tudatja a böngészővel, hogyan igazítsa az oldal méreteit arányosan úgy, hogy az illeszkedjen az adott eszközhöz.

A linkek túl közel vannak egymáshoz

Ha a megérinthető elemek (gombok, navigációs linkek) túl közel vannak egymáshoz, akkor a felhasználó nem tud rákoppintani az egyik elemre anélkül, hogy a mellette lévő másik elemet meg ne érintené.

Ezért fontos, hogy megfelelően méretezzük és helyezzük el a gombokat és linkeket, hogy azok a látogatók számára könnyen kezelhetők legyenek.

Ezeket figyelembe véve mi is változtattunk oldalunkon, és újra lefuttattuk a tesztet.

Mobilbarát teszt Webshop-Seo

 

4. További mobil használhatósági problémák

Nekünk sikerült, de nem biztos, hogy más weboldalakkal is ugyanez lesz a Google problémája. Nézzük meg milyen fő problémák jöhetnek még szóba.

Flash alapú tartalmak használata

A mobilos böngészők nagy része nem jeleníti meg a Flash-alapú tartalmakat. Ezért a mobilról érkező látogatók nem tudnak olyan oldalakat használni, amelyek a tartalmak vagy navigációs lehetőségek megjelenítéséhez Flash-t használnak.

Ezért weboldalunk animációinak megtervezésekor modern internetes technológiákat használjunk.

Rögzített szélességű nézet

Néha a fejlesztők a nézetet rögzített képpontméretűre határozzák meg annak érdekében, hogy a nem alkalmazkodó oldalak illeszkedjenek a mobilos képernyőméretekhez.

Oldalainknál használjunk alkalmazkodó megjelenést, és a nézetet úgy állítsuk be, hogy az megegyezzen az eszköz szélességével, majd méretarányosan igazodjon hozzá. Az úgynevezett viewport (a böngésző azon területe, ahol a weboldalak megjelennek) beállításhoz itt talál segítséget.

A tartalom méretezése nem felel meg a viewport-nak

Előfordulhat, hogy vízszintes görgetés szükséges a szöveges tartalom vagy képek megtekintéséhez. Beláthatjuk, hogy ez nem túl szerencsés mobilon, ahol a felhasználók a függőleges görgetéshez szoktak hozzá.

A megfelelő megjelenítés biztosításához gondoskodnunk kell róla, hogy az oldalaink relatív szélességet és pozícióértéket használjanak a CSS-elemekhez, illetve, hogy a képek is méretarányosan igazodjanak.

Természetesen a Google is segít nekünk, hogy az oldalunkat mobilbaráttá tegyük. A teljes útmutatót itt találjuk:

https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/

5. Nem csak a design

A mobilos megjelenésnek ugyanakkor több eleme is van, nem csak a design alapján értékeli a Google weboldalunkat.

Gyors oldalbetöltődés

Az okostelefont használókra még fokozottabban igaz az, ami a számítógépes felhasználókra is érvényes. Türelmetlenek az oldalunk betöltődésével szemben.

Ezért weboldalunk olyan gyorsan töltődjön be, amennyire csak lehetséges. A sebességre több tényező is hatással van. Többek között az alkalmazott kód típusa vagy a megjelenített képfájlok mérete.

Oldalelemek működése

A látogatóknak végre kell tudniuk hajtani weboldalunkon minden műveletet a mobiljukon is. Itt nemcsak a design és az oldalelrendezés a meghatározó, hanem hogy az interakciós elemek rendesen működnek-e, illetve kényelmesen használhatóak-e mobilon. Ez azért fontos, mert a Google a felhasználói viselkedésből von le következtetéseket.

6. Záró gondolatok

Mivel a keresőóriás is a látogatóiból él, teljességgel érthető, hogy úgy szeretné a felhasználói élményt javítani, hogy a mobilos találati listán jól megjelenő weboldalak szerepeljenek előrébb.

Ráadásul a mobilról érkező látogatók száma rohamosan növekszik nemcsak világszerte, de itthon is. Az eNet 2015. januárjában készített felmérése szerint a magyar internetezők 62 százaléka használ már okostelefont.

eNet felmérés

Az okostelefont használók arányának változása (a felnőtt magyar internetezők %-os arányában)

Továbbá az internetezők 51 százaléka már mobiltelefonon keresztül (is) kapcsolódik a világhálóhoz. A korábbi e-kereskedelmi statisztikák szerint pedig már hazánkban is nagyságrendileg 5-10% körül mozog a mobilos vásárlók aránya.

Ezért kiemelten fontos, hogy megfelelő felhasználói élményt nyújtsunk az egyre növekvő mobilos közönségnek.

Szóval kijelenthetjük, hogy ma már érdemes a mobilon is szépen megjelenő  weboldalakban gondolkodni, hiszen a felhasználó nemcsak netezik, de keres és vásárol (!) is mobilon. A mobilbarát oldalunkkal pedig csökkenthetjük az esélyét annak, hogy keresőoptimalizációs szempontból hátrányba kerülünk.

  Vajda Szilárd   Már 06, 2015   Cikkek   0 hozzászólás

Szóljon hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*