06-1/234-5011

7 hiba, amit a webáruház tulajdonosok elkövethetnek

Nagyon sok webáruház tulajdonos úgy gondolkodik, hogy ha több száz vagy akár több ezer terméket árul a webáruházában, akkor egy idő után csak úgy özönleni fognak a leendő vásárlók a webáruházba. Sajnos ez igen messze áll a valóságtól. Mindenképpen szükség van arra, hogy a keresőoptimalizálásra figyelmet fordítsunk, és a szomorú igazság az, hogy a webáruházaknál ez sokkal nehezebb feladat mint a blogok vagy az egyszerűbb weboldalak esetén.

termek-elnevezes Annak érdekében, hogy a keresőoptimalizálás a webáruházak esetén is sikeres lehessen felsorolunk 7 olyan hibát, amelyet a webáruház tulajdonosok elkövethetnek, és amelyek a SEO hatékonyságát rombolhatják.

1. A termék leírás hiánya:

Ezt a hibát a legtöbb webáruház elköveti, még akkor is, ha az adott termék hatékony értékesítéséhez szinte elengedhetetlen, hogy a fontosabb paramétereket megismerhesse a leendő vásárló. Olyan termék esetén pedig, ahol igazából néhány kép alapján is meghozható a vásárlói döntés a legtöbben nem is tartják fontosnak, hogy energiát fordítsanak a termék leírás elkészítésére.

Ezzel azonban komoly hibát követnek el, mivel a szöveges leírás teljes hiánya nagyban lecsökkenti annak az esélyét, hogy a Google találati listáján előkelő helyen jelenjen meg az adott termékoldal. Még akkor is, ha alapjában véve olyan keresési kifejezésről van szó, amelyre alacsony a verseny. Ebből kiindulva tehát mindenképpen fontos a szöveges leírás elhelyezése a termékoldalakon, azonban ezeknek a minősége sem mindegy.

hianyzo-termek-leiras

A legjobb, ha saját magunk készítjük el a leírásokat a termékekhez és figyelembe veszünk néhány szempontot:

  • Csak minőségi, leíró szöveges tartalmakat készítsünk, amelyek segíthetik a látogatókat a vásárlói döntés meghozatalában.
  • Ne másoljuk a szövegeket más weboldalakról. A kereső motorok (mint a Google) büntetik ezt a fajta tevékenységet.
  • Fontos arra is figyelni, hogy a leírás ne hátráltassa a vásárlást. Ezt okozhatja például, ha túl hosszú a szöveg.
  • A termék leírása legyen kulcsszógazdag, azaz szerepeljen benne minél többször a termékünkhöz kapcsolódó kulcsszó.

2. A gyártóktól kapott termék leírások használata:

A gyártóktól származó leírások változatlan formában történő használata sok esetben garancia arra, hogy a webáruházunk hátrasorolás áldozatává válljon. A probléma az ugyanis, hogy ezeket a leírásokat rengeteg online áruház megkapja és ezek közül a legtöbb változatlan formában el is helyezi azokat a webáruházban. Minden egyes ilyen weboldal növeli azoknak az oldalaknak a számát, ahol nem egyedi szöveges tartalom jelenik meg, ezek pedig előbb vagy utóbb hátrányt fognak szenvedni a Google keresőjében.

További hátránya ezeknek a leírásoknak, hogy a gyártók nem azzal a céllal készítik őket, hogy a vásárlást ösztönözzék így alap esetben ezek a leírások nem is lesznek túl hatékonyak.

A szöveges tartalmak esetén a szabály mindig az, hogy írjunk egyedi tartalmakat. A Google egyre hatékonyabb és hatékonyabb lesz a duplikált tartalmakat megjelenítő weboldalak kiszűrésében.

Több ezer termék esetén nyilván ennyire sok teljesen egyedi szöveges tartalom elkészítése nagyon nehéz és fáradtságos munka. Ilyen esetekben mindig törekedjünk arra, hogy ha használjuk is a gyártóktól kapott szövegeket, akkor is minden esetben egészítsük ki néhány egyedi gondolattal is őket. Ennek köszönhetően, habár lesznek egyezések más weboldalakkal de a teljes egyezést ezzel is el tudjuk kerülni.

Továbbá itt is érvényes lehet a 80-20-as szabály. Tehát ha az eladásaink jelentős részét a termékeink 20%-a generálja, érdemes legalább a top termékek számára egyedi leírást készíteni.

Íme egy nagyon részletes termékoldal, ahol a tulajdonos nagy figyelmet szentelt a kulcsszógazdag, felhasználóbarát szövegre:

https://www.zoldpolc.hu/shea-vaj-finomitatlan-100-ml.html

3. A termék értékelések hiánya:

A vásárlók 70%-a megtekinti a termékről adott vásárlói értékeléseket egy webáruházban vagy egy fórumon mielőtt megejtené a vásárlást. Ez azt jelenti, hogy ha a webáruházban nincsenek vásárlói vélemények, a látogatók nagy valószínűséggel inkább egy olyan konkurens webáruházat fognak keresni, ahol megtalálják azt az információt, amit keresnek.

Vegyük például az Amazon.com-ot, ahol lehetővé tették a felhasználóknak, hogy ne csak megvásárolhassák a termékeket, hanem termék értékeléseket, illetve kommenteket is hagyhassanak az egyes termékekkel kapcsolatban, vagy akár megoszthassák a vásárlásukat másokkal.

amazon-velemenyek

Ezzel egy komplett közösséget sikerült kialakítaniuk, ahol az emberek megosztotják egymással a tapasztalataikat. Ezzel együtt azonban, ami a legszebb a dologban, hogy keresőoptimalizálási szempontból is hasznosnak bizonyultak a vásárlói értékelések, mivel:

  • A vásárlók maguk készítenek egyedi szöveges tartalmakat a webáruház számára, ráadásul teljesen ingyen! Az egyedi szöveges tartalom fontosságáról már korábban is szó volt, és ez a módszer több ezer termék esetén is hatékony lehet.
  • A vásárlói értékelések "életben" tartják a termékoldalakat. Ez azt jelenti, hogy képesek vagyunk a webáruház aloldalain folyamatosan frissülő tartalmat megjeleníteni, ami szintén fontos keresőoptimalizálási szempontból. Ha egy weboldal ugyanis gyakran frissül, akkor arra késztetjük a Google kereső robotját, hogy gyakrabban keresse fel a webáruházat és indexelje annak aloldalait.

4. Termékoldalak optimalizálása adott kifejezésekre érkező havi keresések száma alapján:

Habár a kategória oldalaknál vagy a főoldal esetén hatékony lehet a módszer, a termékoldalak esetén nem érdemes ezt használni. Ennek az okát, talán a legegyszerűbb egy példán keresztül megmutatni:

Tegyük  fel, hogy rendelkezünk egy termékoldallal, amelyet minden szempontból arra a kifejezésre optimalizálunk, hogy "sál". Ezt a kifejezést adjuk meg a meta beállításoknál, ezt a kifejezést használjuk a leggyakrabban a szöveges tartalmakban és általában ezt a kifejezést látjuk el valamilyen forráskódbeli kiemeléssel is. Ezzel együtt, amennyiben valaki sálat keres még közel sem döntötte el, hogy milyen kinézetűt, női vagy férfi sálat keres. Így amennyiben a keresőből egy látogató érkezik az adott termékoldalunkra nagy valószínűséggel azonnal lepattan (visszanavigál a keresőbe), és keres egy olyan találatot, ahol már választékot is talál a sálakból.

Érdemes tehát egy specifikáltabb kifejezést választani, legyen az akár a termék konkrét neve, vagy pedig valamilyen hosszabb kifejezés. Sálak esetén például "virágmintás női selyem sál". Ugyan ebből a kifejezésből nagy valószínűséggel sokkal kevesebb látogató fog származni, azonban számukra az általunk kínált termék nagy valószínűséggel már megfelelő lesz és nagyobb százalékban sikerül vásárlásra bírnunk őket.

Ennek keresőoptimalizálási szempontból azért van fontos szerepe, mert a Google azt is figyeli, hogy milyen a lepattanások aránya, azaz, hogy a Google-t használók az adott kifejezés esetén valóban megtalálták-e azt, amit kerestek. Amennyiben túl sokan fordulnak vissza a webáruházból a keresőkbe, abban az esetben a Google úgy értékeli, hogy az adott aloldal nem releváns a keresési kifejezésre és hátrébb fogja sorolni. Továbbá fontos, hogy egy speciálisabb kifejezés esetén sokkal könnyebben előre lehet kerülni a találati listákon, mint egy olyan kifejezés esetén amelyet nagyobb verseny jellemez.

Az előbbieket összefoglalva lássunk tehát néhány javaslatot arra, hogy miként lehet érdemes optimalizálni a termékoldalainkat:

  • Használjuk a modell / cikkszámot a Title illetve a H1 tagokban.
  • Használjuk a márka nevet a Title illetve a H1 tagokban.
  • Töltsük ki a képek alt tagjait.
  • Kerüljük a kulcsszóhalmozást, azaz a fentiekkel együtt figyeljünk arra, hogy ne ismételgessük újra és újra a kulcsszavainkat a termék oldalon.
  • Lehetőség szerint soha ne használjunk iframe-eket arra, hogy szöveges tartalmakat jelenítsünk meg, mivel az így megjelenített szövegek a Google számára láthatatlanok maradnak és a fáradtságos munkával megszerzett vagy elkészített leírásaink értéktelenek lesznek.

5. Nem egyedi Title tag használata:

Problémát okozhat webáruházak esetén a duplikált Title tagok használata. Mivel a legtöbb esetben a Google az egyedi tartalmakat szereti, ezért ebben az esetben is törekedni kell arra, hogy lehetőleg a webáruház minden aloldalán egyedi szöveg szerepeljen a Title tagban, illetve a Meta Descriptionben.

A forráskódban maga a Title tag a következő képpen néz ki:

title-tag

Ez igazából a SEO iskola alapja, de valamiért a webáruházak esetén ezt sokan elfelejtik. Talán az lehet ennek az oka, hogy csakúgy mint a szöveges tartalmaknál úgy itt is több ezer termék esetén elég nehéz lehet egyedi Title szövegeket írni.

Csakhogy a Title taggal gyakorlatilag azt mondjuk meg a felhasználóknak (illetve a keresőrobotoknak), hogy az oldal miről szól, mi a címe. Ha több aloldalunk is van, irreális ha mindegyik ugyanarról szól, nemde?

Arról már korábban szó volt, hogy a legtöbb felhasználó, amikor keres valamilyen terméket, gyakran nem egyedülálló szavakat használ, hanem akár hosszabb kifejezéseket is. Ennek köszönhetően lehetőség van arra, hogy egy két olyan paratmétert is használjunk a Title elemekben amely különböző lehet minden termék esetén. Működhet például a "terméknév – gyártó" Title tag felépítés, vagy akár nagyon hasonló termékek esetén használható a termék cikkszáma is. Például. "19 colos LCD monitor – Samsung – B1930N".

6. A beszédes URL-ek hiánya:

Milyen is egy beszédes URL, azaz más néven keresőbarát URL?

https://demo.shoprenter.hu/gyermek__es_ifjusagi_20/ifjusagi_irodalom_35/ harry_potter_sorozat_37/harry_potter_s_a_fonix_rendje_51

keresobarat-URL

Amennyiben ilyen URL-eket használunk a webáruházunkban, már a megnyitás előtt jól látható magának az adott terméknek a neve és az is, hogy a webáruházon belül hol helyezkedik el az adott termékoldal. Fontos SEO szempontból, hogy minden termék rendelkezzen ilyen URL-lel amely minden esetben tartalmazza a termék nevét (illetve az adott kulcsszót).

A keresőbarát URL-ek használatából származó további előnyök:

  • A keresőket használó emberek már a találati lista megjelenésekor tisztában lehetnek azzal, hogy ha rákattintanak a mi linkünkre, akkor mire számíthatnak. Ezzel ellentétben, ha nagyon hosszú, számokkal és egyéb, a laikusok számára értelmetlen szöveggel és írásjelekkel teletűzdelt URL-lel rendelkezünk.
  • A keresőbarát URL-ek esetén a termék neve és ezzel együtt a kulcsszavunk is szerepel a linkben. Ezáltal, ha valaki úgy hivatkozik a weboldalunkra, hogy egyszerűen minden féle formázás nélkül elhelyezi a linket a weboldalán akkor is hatékony viszontlinkhez jutunk keresőoptimalizálási szempontból. A Google ugyanis külön figyelmet fordít arra, hogy egy weboldalra milyen szöveggel mutatnak hivatkozások. A linkek anchor szövegében szereplő kifejezésekre relevánsnak véli a weboldalt és jobb helyezéssel jutalmazza (persze a legjobb az, ha az anchor szövegben a kulcsszavaink szerepelnek).

7. A webáruház különböző aloldalain azonos szöveges tartalom használata:

A nyomtatási oldalak, valamint az olyan elemek, amelyek mondjuk minden termékoldalon változatlan formában megjelennek mind olyan dolgok, amelyek duplikált tartalmakat eredményeznek.

Például vegyük egy termék nyomtatási oldalát. Egy ilyen oldalon ugyanaz a tartalom jelenik meg, mint a termékoldalon maximum egy kicsit eltérő formázással. Ez azonban még így is duplikált tartalomnak minősülhet. Az ilyen oldalakat érdemes lehet kizárni az indexelésből, mivel a duplikált szöveges tartalom miatt hátrasorolhat bennünket a Google.

Néhány tipp a duplikált tartalmak csökkentéséhez:

  • Használjuk a canonical tagot (a Google eszköze a duplikált tartalom jelölésére a forrásban) annak érdekében, hogy megadjuk, melyik az a weboldal, amelyet szeretnénk, hogy indexeljen a Google.
  • Hozzáadhatunk nofollow attribútumot (a Google nem követi az adott linket) is azokhoz a linkekhez, amelyek olyan weboldalakra mutatnak, amelyeken duplikált tartalom jelenik meg. Ennél a módszernél azonban problémát okozhat minden olyan linknek a megtalálása, amelyen nofollow attribútumot kellene használni.

+1. A SEO aranyszabálya – Helyezzük a hangsúlyt a felhasználóbarát kialakításra:

A Google egy olyan keresőmotor, amely kiemelt figyelmet fordít a felhasználók elégedettségére és tapasztalataira. Ezért mindenekelőtt a webáruházat könnyen használhatóvá kell tenni. Ami ugyanis megfelelő a látogatók számára az megfelelő lesz a Google-nek is.

Ha több időt töltenek az emberek a weboldalon és kevesebb lesz a lepattanások (azonnali visszatérések a keresési találatok közé) aránya, az kitűnő alapot fog jelenteni ahhoz, hogy a Google jobb helyezésekkel jutalmazza a webáruházunkat egy adott kulcsszó esetén.

Végül pedig de nem utolsó sorban, ha a látogatók elégedettek a webáruházunkkal akkor ajánlani is fogják egymásnak akár linkek elhelyezésével a saját weboldalukon, vagy különböző fórumokon. Ez pedig már tudjuk, nagyon fontos a jó eredmények eléréséhez. 

  Vajda Szilárd   Sze 19, 2014   Cikkek   0 hozzászólás

Szóljon hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*