06-1/234-5012

Fontos SEO szempontok, amik gyakran elkerülik a webáruház tulajdonosok figyelmét

Van néhány olyan alapvető "SEO elv", amelyeket nem csak a webáruházak de a weboldalak optimalizálása során is figyelembe kellene venni, azonban sokszor éppen ezek az alapok maradnak ki a folyamatból.

SEO optimization. 3D illustration. Isolated

Ezek olyan feladatok, amelyekre már akár magának a webáruháznak a kialakításánál figyelni kell, és mindenképpen energiát kell rájuk fordítani, mivel a későbbiek során ezek nagyban hozzájárulhatnak a keresőoptimalizálási kampányok eredményességéhez. 

Melyek is ezek a szempontok pontosan:

  • Megfelelő tartalom biztosítása – Nem csak a szöveges tartalmak, hanem minden olyan egyéb tartalom, amely a webáruházban megjelenhet a látogatók számára.
  • Az URL-ek kialakítása – A keresőbarát URL-ekre már az alapoknál figyelni kell, mert a későbbi átállás már problémákat és sok plusz munkát eredményezhet.
  • Különböző PDF dokumentumok keresőoptimalizálása.
  • Multimédiás tartalmak (képek, videók) optimalizálása.
  • Statisztikai eszközök használata – Ezek számos hasznos információt közölhetnek a keresőoptimalizálás és a webáruház hatékonyságáról, rávilágíthatnak arra, hogy miben kell még fejlődni. 

1. Tartalmak az áruházban: 

kategoriaWebáruház kategória Az áruházban fellelhető összes tartalom, valamilyen módon hozzájárul a keresőoptimalizálás eredményességéhez. Nagyon fontos tehát, hogy ezeket úgy alakítsuk ki, hogy azok a lehető legjobbak legyenek. Fontos elv azonban, hogy a Google nem a legjobban optimalizált webáruházakat keresi, hanem azokat, amelyek az áruházat használók számára a lehető legrelevánsabb megoldást kínálják az egyes keresési kifejezésekre. Így egy keresőoptimalizálási kampány felépítésének a helyes menete, hogyha létrehozunk egy minden szempontból felhasználóbarát webáruházat, menet közben figyelve néhány optimalizálási szempontra, és amikor ez elkészült utána vetjük bele magunkat az egyes SEO-t érintő finomításokba.

Amennyiben ugyanis sikerül elérnünk, hogy a látogatók több időt töltsenek az áruházban az több szempontból is hasznos. Nagyobb eséllyel tudjuk őket vásárlásra bírni, illetve a Google is figyelemmel kíséri ezt, és ha azt tapasztalja, hogy a keresőkből érkező látogatók huzamosabb ideig az áruházban vannak, azt úgy értékeli, hogy megfelelő minőségi tartalmat tudtunk biztosítani és így javulhat a helyezése a webáruháznak.

Amire figyelni kell a kialakításnál:

  • Az áruházban fellelhető termékeket ésszerűen kell csoportosítani, figyelve arra, hogy a látogató könnyen eligazodhasson, és hogy a különböző kategóriák között lehetőség szerint ne legyen olyan, amiben csak 1-2 termék van és olyan sem, amelyikben akár több 100 vagy több 1000.
  • Fontos, hogy a kategóriák hierarchikusan legyenek kialakítva, azonban 3-4 alkategória szintnél többet ne használjunk, mert ez megnehezítheti az eligazodást az áruházban.
  • A kategória oldalakon és úgy igazából az egész webáruházban mindenhol legyen minőségi, figyelemfelkeltő, érdekes és legfőképpen EGYEDI szöveges tartalom!
  • Amikor ilyen formában az áruházban már nincsenek üres foltok, mindent kialakítottunk a kívánalmaknak megfelelően, utána érdemes elgondolkodni a keresőoptimalizálási kulcsszavakon. Azon, hogy melyik aloldalt milyen kifejezésekre szeretnénk optimalizálni, és ekkor kerülhet sor a kisebb módosításokra a jobb helyezések érdekében.
  • Fontos lehet továbbá egy oldaltérkép elhelyezése az áruházban. A Google számára készített XML oldaltérkép feltöltése fontos, hiszen ez segíti a Google robotok számára az indexelést, azonban egy áruházban elhelyezett látogatók számára is látható oldaltérkép, megkönnyítheti az eligazodást és azt, hogy a potenciális vásárló megtalálja azt a terméket, amit szeretne.

2. Keresőbarát URL-ek használata:

Több szempontból is fontos az áruházban használt URL-ek megfelelő kialakítása. Ahogyan azt már az előbbiekben is említettük, nem csak a keresőrobotok kegyeit kell keresni, fontos, hogy a látogatók is könnyen megértsék ezeket az URL-eket. Nagyon sokan egy hivatkozást látva már azonnal eldöntik, hogy az átkattintás után számukra releváns tartalomhoz jutnak-e hozzá, továbbá ha már az áruházon belül vannak, az URL-ek szintjeit látva is információkhoz juthatnak arról, hogy éppen az áruházon belül hol is tartózkodnak jelenleg.

Fontos továbbá, hogy egységes URL-eket használjunk. Általában egy webáruház elérhető www-vel és anélkül is. Ezt az esetet azonban kezelnünk kell. Ha például csak az egyik verziót használjuk, de egy látogató a másikat használva próbálja elérni az áruházunkat, akkor ez nem fog neki sikerülni. A Google-lel azonban tudatni kell, hogy melyik számunkra az elsődleges, hiszen ezeket használva fogja az URL-eket megjeleníteni a találati listán.

A tökéletes megoldás tehát ebben az esetben, ha mindkét fajta domaint az áruházunkhoz rendeljük és ezekből kiválasztunk egy elsődlegeset. Amennyiben valaki a másik fajtát használva éri el a boltunkat az URL egyből átirányítódik az előbbiekben kiválasztottra. Ezzel elkerülhetőek az esetleges duplikációk, valamint ha valaki egy más oldalon hivatkozik az áruházra, bármelyik verziót is használja működni fog az általa felvett link.

3. PDF dokumentumok optimalizálása: 

Sok áruházban használnak különböző PDF formátumú tartalmakat, akár leírásokhoz, akár különböző hírek publikáláshoz. Az ilyen áruházba beágyazott vagy onnan letölthető PDF dokumentumoknak van előnye, és hátránya is:

Előnyök:

  • A látogatók letölthetik ezeket és akár offline állapotban vagy más eszközökön is megtekinthetik.
  • A formátum miatt könnyen nyomtathatóak, így a hosszabb dokumentumok még felhasználóbarátabb módon juthatnak el hozzájuk. 

Hátrány:

  • Az ilyen PDF dokumentumok rendszerint nem tartalmaznak navigációs linkeket. A legtöbb esetben, ha valaki a keresőben találkozik egy ilyennel, akkor rákattint a találatra, elolvassa a tartalmát, majd egy vissza gomb megnyomásával visszatér a keresőbe. Így magába az áruházba sok esetben el sem jut. 

Javaslat:

Ilyen esetekben a leghatékonyabb megoldás az lehet, hogyha az áruház aloldalán, ahonnan a PDF dokumentum letölthető készítünk egy, a Google számára is elérhető HTML alapú változatot. Ezt követően a PDF letöltési linkjére érdemes nofollow tagot tenni, így azt már nem tudja indexelni a Google. Ezzel elkerüljük az azonos tartalomból eredő esetleges duplikációt, illetve a találati listán nem a PDF maga fog megjelenni, hanem a webáruházunk egyik aloldala. 

Innentől kezdve a látogató szabadon el tudja dönteni, hogy az adott tartalmat letölti vagy elolvassa az áruházban, és szerencsés esetben már az áruház többi részével is elkezdhet megismerkedni, vagy akár vásárolhat is.

4. Multimédiás tartalmak optimalizálása: 

A felhasználói élmény növelésének kulcsösszetevői a képek és a videók. A gond ezzel a legtöbb esetben azonban az, hogy a keresőmotorok önmagukban nem tudják értelmezni a vizuális tartalmakat ugyanúgy, ahogy azt a látogatók. Így mindenképpen fontos, hogy az ilyen tartalmakat annyira keresőoptimalizálttá tegyük, amennyire csak lehet.

Amire fontos figyelni ilyen esetben:

  • Már a fájlok elnevezése is utaljon arra, amit ábrázol vagy bemutat. Például: "xy-termek.jpg", vagy "pelda-termek-demo-video.mov". Ezek ugyanis olyan információk, amit már a Google is tud értelmezni és kulcsszavakhoz tudja társítani.
  • Fontos a képek alt attribútumának megfelelő kitöltése a kapcsolódó kulcsszavak használatával.
  • Videók beágyazása esetén hasznos lehet úgynevezett transcriptet (leírást) készíteni a videóhoz. Ez azt jelenti, hogy a videóban elhangzó szöveget változatlan formában megjelenítjük a videó mellett vagy alatt. Ez segíthet a felhasználóknak is eligazodni a sok hallott, illetve látott információban, és maga a szöveg pedig már teljes mértékben a Google számára is elérhető, így keresőoptimalizálási szempontból is hasznot hordoz.

5. Statisztikai eszközök használata: 

Igen fontos az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára, hogy folyamatosan figyelemmel kövessék a webáruházuk teljesítményét és a statisztikák felhasználásával javítsák a webáruház kialakítását. Rengeteg különböző elemző programot lehet használni, azonban talán a legalapvetőbb és amit mindenkinek érdemes alkalmaznia az a Google Analytics ingyenes eszköze.

analytics

A használatához egy követőkódot kell telepíteni az áruházban és ezután napról-napra akár valós időben is láthatjuk a különböző statisztikai adatokat. Az igazi hasznát az eszköznek az adja, hogy nem csak a keresőkből érkező forgalmat tudjuk vele nyomon követni, hanem akár minden egyéb kampány eredményességéről is információhoz juthatunk. Ezeknek az adatoknak az elemzése nagyon fontos, és komoly figyelmet kell fordítani arra, hogy a látogatók miután a webáruházba érkeztek hogyan viselkednek.

Néhány fontosabb adat:

  • Visszatérő látogatók aránya – Lehetőség szerint ezt a számot folyamatosan növelni kell. Mindig nehezebb és költségesebb új látogatókat szerezni, mint, hogy valakit, aki már vásárolt rábírjuk, az újbóli rendelésre.
  • Új látogatók száma – Természetesen az előbbivel együtt ennek a növelésére is figyelmet kell fordítani, hogy az áruház fejlődni tudjon.
  • Oldal/látogatás – Azt mutatja meg, hogy átlagosan egy látogató mennyi oldalt tekint meg mielőtt távozik az áruházból. Ez a szám minél magasabb annál jobb. Fontos, hogy rávegyük a látogatókat arra, hogy megismerkedjenek az áruházzal és ezt minél több érdekes tartalom kialakításával tudjuk elérni.
  • A látogatások átlagos időtartama – Szorosan összefügg az előzővel. Fontos, hogy ez is olyan szempont, amit a Google figyelemmel kísér. Ha egy weboldalon sok időt töltenek a látogatók azt pozitívan értékeli és ezért a keresőoptimalizálási eredmények is jobbak lehetnek.
  • Visszafordulási arány – A végére maradt talán az egyik legfontosabb statisztikai adat. Ez azt mutatja meg, hogy hányan vannak azok, akik a webáruházba érkezést követően szinte azonnal visszatérnek a keresőbe. Ez talán a legrosszabb, ami történhet, mivel ilyenkor arra következtet a Google, hogy az adott keresési kifejezés esetén a felhasználó nem találta meg azt, amit keresett az áruházban, ezért az adott találat nem elég releváns, nem fog jobb pozícióba kerülni. Ilyen esetekben tehát arra kell törekedni, hogy minden lehetséges eszközzel az áruházban tartsuk a látogatókat, és csökkentsük a visszafordulási arányt.

Összefoglalva: 

A fentebb leírtakból látszik, hogy a keresőoptimalizálásnak szerves részévé vált a felhasználói élmény javítása. Amíg az áruház nem képes kiszolgálni a látogatók igényeit, addig nehéz igazán eredményes SEO kampányt folytatni. A webáruház bármilyen terméket is forgalmazzon azért jött létre, hogy eladjon a látogatóknak és ezt a lehető legprofibb módon kell megtennie, annyi információval kell szolgálnia a látogatónak, amennyivel csak lehet és segítenie kell a vásárlási döntés meghozatalát.

Ha az áruház ezeket az elemeket hatékonyan tudja elvégezni, akkor a keresőoptimalizálás is eredményesebb lehet és így rövid távon sokkal nagyobb bevételre lehet szert tenni.

Ha ennél bővebb információhoz szeretne jutni a témában, akkor iratkozzon fel 20 részes SEO tanfolyamunkra, melynek keretében minden nap kap tőlünk egy levelet, melyben könnyen emészthető formában, példák kíséretében mutatjuk be a keresőoptimalizálás lépéseit.

  Vajda Szilárd   szept 19, 2014   Cikkek   2 hozzászólás

2 hozzászólás

  1. Dia: február 19, 2015 2:36 du. Válasz

    Kedves Szilárd!

    Mit gondolsz hátrányosan megkülönbözteti a Google a SERP kialakításánál azt a webáruházat, aki nem használ Analytics-et?
    Üdv,
    Dia

    • Vajda Szilárd: március 6, 2015 9:30 de. Válasz

      Kedves Dia,

      Mivel a rangsorolási faktorok nyíltan nem ismertek ezért nehéz teljesen biztosat mondani de véleményem szerint a válasz NEM. Azért mert valaki nem él egy Google szolgáltatás használatával közvetlenül nem befolyásolja a weboldal vagy webáruház helyezéseit. Azonban közvetve mindenképpen javasolnám a használatát mind az Analytics-nak mind pedig a Webmester eszközöknek, ugyanis enélkül a cikkben említett adatokat sem igazán lehet tudni. Ha viszont valami rossz vagy nem tökéletes és tud rá reagálni az oldal akkor ez már javítja a helyezéseket.

      Hasonló vita van például a Google Adwords szolgáltatásával kapcsolatban is. Miszerint javítja-e a keresőbeli eredményeket ha valaki használja az Adwords-öt is. Itt is hasonló a dolog. Csak azért mert használja valaki nem lesz jobb helyen. Viszont ha az Adwords-ből minőségi és értékes látogatókat tud hozni az oldalra, akik ott több időt töltenek és esetleg konvertálnak is, akkor az közvetve javíthatja a keresőoptimalizálás eredményét is, hiszen az oldal forgalma növekszik így a Google is úgy érezheti, hogy az oldalt mivel sokan látogatják ezért érdemes jobb helyen megjeleníteni.

      A válasz tehát röviden, hogy hátrányos megkülönböztetést nem jelent de a használata erősen javasolt.

      Üdvözlettel,
      Vajda Szilárd

Szóljon hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*