A mobilra optimalizált weboldalakkal és webáruházakkal kapcsolatban már rengeteg cikk született. Ez nem véletlen, hiszen a mobileszközök tömeges elterjedésének köszönhetően ma már minden felelős e-kereskedőnek gondolnia kell az okostelefonokról érkező látogatókra is.
Akik eddig ezt nem tették, azok a látogatóiknak jelentősen megnehezítették a mobilon történő böngészést. Plusz nagy valószínűséggel emiatt látogatókat, és vásárlókat(!) is veszítettek, mivel a felhasználók nem szívesen térnek vissza egy mobilra nem optimalizált oldalra.
Ugyanakkor nagyon úgy fest, hogy már nem csupán a felhasználói élmény szempontjából fontos a mobilbarát oldal, de immár a Google is figyelembe veszi a weboldalak mobilra optimalizáltságát.
Mivel a Google célja a legrelevánsabb és leghasznosabb információ biztosítása a felhasználók számára – és tanulmányok bizonyítják, hogy a mobilos látogatók nagyobb eséllyel térnek vissza a mobilbarát weboldalakra – ezért az optimális keresési eredmények szempontjából ma már fontos, hogy mennyire jól használható az adott oldal mobilon.
Mielőtt az algoritmusváltás bizonyítékait taglalnánk, tisztáznunk kell egy fontos fogalmat.
1. Mit ért a Google mobilos használhatóság alatt?
Ebben segítségül hívjuk a Webmestereszközök súgóját. Eszerint a mobilos felhasználók számára megjelenő keresési eredményeknek olyan tartalmakra kellene vezetniük, amelyek az alábbi módon használhatók:
– Meghatározott megtekintési terület (vagy nézet) áll rendelkezésre, amely az eszköz képernyőméretéhez igazodik.
– A tartalom a nézetben marad, hogy a felhasználóknak ne kelljen vízszintesen görgetniük, vagy ujjaik összecsippentésével kicsinyíteniük a képernyőt ahhoz, hogy lássák a teljes oldalt.
– Méretarányosan igazodó betűtípusok – a kis képernyőkön való kényelmes olvasáshoz.
– Könnyen megérinthető elemek – (például gombok), amelyek megfelelő távolságra vannak az egyéb megérinthető elemektől.
– Vizuális kivitel és mozgás – melyet mobilbarát technológia irányít.
2. Bizonyítékok
Az algoritmusváltás egyik jele lehet, hogy az utóbbi időben a Google értesítéseket küld azoknak a webmestereknek, akiknek a weboldala nem elég mobilbarát. Íme, egy példa:
A Webmestereszközökön keresztül küldött e-mailben felhívják a figyelmünket arra, hogy oldalaink hány százaléka tartalmaz kritikus mobilhasználhatósági hibát, és hogy ezeket az oldalakat a Google nem fogja mobilbarátnak tekinteni.
Ezért az okostelefonos felhasználók számára ennek megfelelően jelennek meg, illetve ez a rangsorban elfoglalt helyüket is befolyásolja. Az emailben segítő linkeket is kínálnak nekünk a problémák kijavítására.
Ez egy elég nyilvánvaló üzenet, hogy valami megváltozott. Egyébként maga a Google is elismerte még tavaly novemberben, hogy kísérleteznek egy új mobilos algoritmussal.
Másik előjele lehetett ennek, mikor a Webmestereszközöket kibővítette mobil használhatósági jelentésekkel. Ezek itt érhetők el: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-usability
Amúgy a Google is tesz azért, hogy segítse az okostelefonok felhasználóit: mobilbarát címkéket helyeztek el a mobilos keresésekben. Így már a találati oldalon láthatjuk, hogy az adott oldal mobilbarát-e.
A tények magukért beszélnek. Ha körülnézünk külföldön, akkor az ottani szaksajtó is – elemzésekre támaszkodva – már szinte tényként kezeli, hogy a Google elkezdte rontani a nem mobilbarát weboldalak mobilos rangsorolását.
3. Mobilbarát-e az oldalunk a Google szerint?
Ha szeretnénk tudni, hogy oldalunk a Google szerint mobilbarát-e, itt ellenőrizhetjük:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Mi is megtettük, és ezt tapasztaltuk:
Láthatjuk, hogy 3 probléma (szerencsére már csak) volt weboldalunkkal:
A betűméret túl kicsi
Ilyenkor az oldal betűmérete túl kicsi az olvasáshoz, és a mobilos felhasználóknak ujjaikkal nagyítaniuk kell az olvashatósághoz.
Fontos, hogy miután meghatározunk egy nézetet a weboldalainkhoz, a betűméretet úgy kell beállítanunk, hogy azok megfelelően igazodjanak a nézeten belül. További segítséget itt találunk ehhez.
A mobilos látható terület nincs beállítva
Weboldalunkat különféle eszközökről nézik a látogatók, amelyek különböző képernyőmérettel rendelkeznek. Emiatt oldalainknak tudniuk kell alkalmazkodni az adott képernyő méretéhez.
Oldalainknak meg kell határozniuk a nézetet egy meta viewport címke használatával, amely címke tudatja a böngészővel, hogyan igazítsa az oldal méreteit arányosan úgy, hogy az illeszkedjen az adott eszközhöz.
A linkek túl közel vannak egymáshoz
Ha a megérinthető elemek (gombok, navigációs linkek) túl közel vannak egymáshoz, akkor a felhasználó nem tud rákoppintani az egyik elemre anélkül, hogy a mellette lévő másik elemet meg ne érintené.
Ezért fontos, hogy megfelelően méretezzük és helyezzük el a gombokat és linkeket, hogy azok a látogatók számára könnyen kezelhetők legyenek.
Ezeket figyelembe véve mi is változtattunk oldalunkon, és újra lefuttattuk a tesztet.
4. További mobil használhatósági problémák
Nekünk sikerült, de nem biztos, hogy más weboldalakkal is ugyanez lesz a Google problémája. Nézzük meg milyen fő problémák jöhetnek még szóba.
Flash alapú tartalmak használata
A mobilos böngészők nagy része nem jeleníti meg a Flash-alapú tartalmakat. Ezért a mobilról érkező látogatók nem tudnak olyan oldalakat használni, amelyek a tartalmak vagy navigációs lehetőségek megjelenítéséhez Flash-t használnak.
Ezért weboldalunk animációinak megtervezésekor modern internetes technológiákat használjunk.
Rögzített szélességű nézet
Néha a fejlesztők a nézetet rögzített képpontméretűre határozzák meg annak érdekében, hogy a nem alkalmazkodó oldalak illeszkedjenek a mobilos képernyőméretekhez.
Oldalainknál használjunk alkalmazkodó megjelenést, és a nézetet úgy állítsuk be, hogy az megegyezzen az eszköz szélességével, majd méretarányosan igazodjon hozzá. Az úgynevezett viewport (a böngésző azon területe, ahol a weboldalak megjelennek) beállításhoz itt talál segítséget.
A tartalom méretezése nem felel meg a viewport-nak
Előfordulhat, hogy vízszintes görgetés szükséges a szöveges tartalom vagy képek megtekintéséhez. Beláthatjuk, hogy ez nem túl szerencsés mobilon, ahol a felhasználók a függőleges görgetéshez szoktak hozzá.
A megfelelő megjelenítés biztosításához gondoskodnunk kell róla, hogy az oldalaink relatív szélességet és pozícióértéket használjanak a CSS-elemekhez, illetve, hogy a képek is méretarányosan igazodjanak.
Természetesen a Google is segít nekünk, hogy az oldalunkat mobilbaráttá tegyük. A teljes útmutatót itt találjuk:
https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/
5. Nem csak a design
A mobilos megjelenésnek ugyanakkor több eleme is van, nem csak a design alapján értékeli a Google weboldalunkat.
Gyors oldalbetöltődés
Az okostelefont használókra még fokozottabban igaz az, ami a számítógépes felhasználókra is érvényes. Türelmetlenek az oldalunk betöltődésével szemben.
Ezért weboldalunk olyan gyorsan töltődjön be, amennyire csak lehetséges. A sebességre több tényező is hatással van. Többek között az alkalmazott kód típusa vagy a megjelenített képfájlok mérete.
Oldalelemek működése
A látogatóknak végre kell tudniuk hajtani weboldalunkon minden műveletet a mobiljukon is. Itt nemcsak a design és az oldalelrendezés a meghatározó, hanem hogy az interakciós elemek rendesen működnek-e, illetve kényelmesen használhatóak-e mobilon. Ez azért fontos, mert a Google a felhasználói viselkedésből von le következtetéseket.
6. Záró gondolatok
Mivel a keresőóriás is a látogatóiból él, teljességgel érthető, hogy úgy szeretné a felhasználói élményt javítani, hogy a mobilos találati listán jól megjelenő weboldalak szerepeljenek előrébb.
Ráadásul a mobilról érkező látogatók száma rohamosan növekszik nemcsak világszerte, de itthon is. Az eNet 2015. januárjában készített felmérése szerint a magyar internetezők 62 százaléka használ már okostelefont.
Továbbá az internetezők 51 százaléka már mobiltelefonon keresztül (is) kapcsolódik a világhálóhoz. A korábbi e-kereskedelmi statisztikák szerint pedig már hazánkban is nagyságrendileg 5-10% körül mozog a mobilos vásárlók aránya.
Ezért kiemelten fontos, hogy megfelelő felhasználói élményt nyújtsunk az egyre növekvő mobilos közönségnek.
Szóval kijelenthetjük, hogy ma már érdemes a mobilon is szépen megjelenő weboldalakban gondolkodni, hiszen a felhasználó nemcsak netezik, de keres és vásárol (!) is mobilon. A mobilbarát oldalunkkal pedig csökkenthetjük az esélyét annak, hogy keresőoptimalizációs szempontból hátrányba kerülünk.