06-1/234-5012

Google újdonságok, amelyek hatással lehetnek a webáruházakra

Talán már többen hallottak róla, hogy nem is olyan régen a Google bevezetett egy újabb kereső algoritmust, a Kolibrit. Ez talán nem fog olyan nagy port kavarni, mint a korábbi algoritmus frissítések a Pingvin és a Panda esetén, de mivel most nem csupán frissítésről, hanem egy teljesen új algoritmusról van szó, ezért mindenképpen érdemes tisztában lenni azzal, hogy miről is van szó.

google-hummingbird2-featured-570x270

Igyekeztünk tehát utána járni a folyton mozgásban lévő Kolibri jellemzőinek, illetve szerettük volna bemutatni azokat a nemrégiben bekövetkezett változásokat is, melyek hatással lehetnek a webáruházak életére.

Google Hummingbird (Kolibri) algoritmus

Magát a Kolibri algoritmust a Google azért vezette be, hogy minél jobb keresési találatokat tudjanak nyújtani a felhasználók számára. Az új név is arra utal, hogy ez egy teljesen új algoritmus és nem a már korábban is használt Pingvin és Panda frissítése, illetve alternatívája.

A Kolibri bevezetésével gondolhatnánk azt is, hogy a korábbi PageRank érték és algoritmus ezzel értéktelenné vált, azonban ez így ebben a formában nem igaz. A PageRank ugyanis mostantól kezdve az egyike annak a több mint 200 "alkotóelemnek", amelyek a Kolibri részét képezik. Tehát ebből is következik, hogy a korábbi keresőoptimalizálási szempontoknak ezentúl is meg kell felelni.

Azért, hogy megértsük magának a Kolibrinek a jelentőségét a névadási szempontokat is érdemes megvizsgálni. Ugyanis a Google részéről a Kolibri elnevezés nem volt véletlen. Ez a madár pontosan képes meghatározni hova kell repülnie és mindezt képes hihetetlenül gyorsan megtenni szabad szemmel szinte láthatatlan módon. A cél a Google részéről is ez a két tényező volt, azaz, hogy minél rövidebb idő alatt minél jobb találatokat tudjanak biztosítani a felhasználóknak.

A searchengineland.com témával foglalkozó cikkében lehetett olvasni egy nagyon jó példát arra vonatkozóan, hogy mit is jelent a Kolibri algoritmus bevezetése pontosan:

"Gonduljunk egy autóra, amit az 1950-es években gyártottak. Lehet, hogy kiváló motorral rendelkezett, azonban eljárt felette az idő és már nem támogat olyan dolgokat, mint az üzemanyag befecskendezés vagy nem lehet használni hozzá ólommentes üzemanyagot. Amikor a Google átváltott a Kolibri algoritmusra, az olyan volt, mintha megváltak volna a régi motortól és beépítettek volna a helyére egy újat, és tették mindezt olyan gyorsan, hogy igazából senki sem vette észre a változást."

Arra a kérdésre, hogy mi lesz így a régebbi Pingvin és Panda algoritmusokkal és az egyéb frissítésekkel, a válasz az, hogy minden marad a régiben. Ezek ugyanis a motoros példánál maradva olyan alkatrészek, amelyeket a régi motornál is lehetett használni és az új motorhoz is illeszkednek. Tehát az új algoritmus használ régi és új elemeket is, mivel voltak olyan alapvetően jó megoldások, amelyeket nem volt ok lecserélni.

Melyek tehát a Kolibri újításai?

Az egyik legnagyobb ezek közül minden bizonnyal a "beszéd alapú keresés" támogatása, mely a Chrome böngészőben nem régen vált elérhetővé. A frissítés alapja, hogy az ilyen típusú keresésekre a motor jobb választ tud adni.

Korábban a Google algoritmus például olyan kereséseknél, mint a "Hol található a legközelebbi hely az otthonomhoz képest, ahol iPhone készüléket tudok vásárolni?", azokra a kifejezésekre helyezte a hangsúlyt, mint az "iPhone" vagy a "vásárlás". Így a találati listát is ezeknek megfelelően építette fel.

A Kolibri viszont ezzel ellentétben a keresés jelentésére helyezi a hangsúlyt. Tehát például, amennyiben korábban már megosztottuk a Google-lel a lakóhelyünket, képes ezt az adatot felhasználni. A keresésben szereplő "hely"-et pedig képes értelmezni és felismerni, hogy egy offline üzletet keresünk a vásárláshoz. Továbbá képes azt is meghatározni, hogy az "iPhone" készülék egy bizonyos típusú elektronikai eszköz, így olyan találatokat jelenít meg, amelyek forgalmazhatnak ilyen típusú készülékeket.

A cél az volt, hogy olyan keresési eredményeket adjon a Google, amelyek megfelelnek a keresési kifejezés jelentésének és ne olyanokat, amelyek a kifejezés egyes szavaira relevánsak.

Igazából tehát magától a Kolibri algoritmus bevezetésétől SEO szempontból várhatóan nem kell félni. A Google állítása szerint nincs semmi új vagy eltérő tényező a SEO területén, a lényeg végülis továbbra is az, hogy eredeti és kiváló minőségű tartalmat készítsünk. Azok a dolgok, amik korábban fontosak voltak most is azok maradtak, a Kolibri csak lehetővé teszi a Google számára, hogy ezeket az adatokat hatékonyabban dolgozza fel.

A Kolibri lehetséges hatásai

Amennyiben az elmúlt hónapokban nem volt tapasztalható látogatószám visszaesés a Google-ből, akkor valószínűleg már nem is fog a bevezetés hatására. Mivel az algoritmus már közel egy hónapja fut, ezért a lehetséges hatásait már tapasztalni kellett volna.

Amennyiben mégis volt visszaesés, még így sem biztos, hogy az a  Kolibri miatt történt. A Google ugyanis már korábban is jelezte, hogy az eddigi algoritmusok (Panda és Pingvin) egyes részeit folyamatosan javítani és finomítani fogják, így az elmúlt hónapok visszaeséseinek az okát sajnos nehéz egyértelműen megmondani.

Tanácsok a jövőre nézve

A fentiek alapján tehát elmondható, hogy továbbra is figyelni kell a keresőoptimalizálás területén azokra a minőségi szempontokra, amikre eddig is. Talán amit érdemes ezen túl még inkább figyelembe venni, hogy az optimalizáláshoz mindenképpen olyan kifejezéseket válasszunk ki, amelyek lehetőség szerint szorosan kapcsolódnak a termék kínálathoz, vagy a webáruház témájához. Így lesz ugyanis esélyünk arra, hogy az egyre pontosabb és pontosabb találati listákon is, a megfelelő kifejezések esetén, a top találatok között jelenhessünk meg.

Az új algoritmus mellett egyéb újítások, változások is történtek az utóbbi hetekben, nézzük ezeket is röviden:

Not provided

Már korábban is sokszor szóba került, hogy a Google Analytics szolgáltatásából egyre inkább eltűnnek a kulcsszavak, amelyek megmutathatnák, hogy valóban azokról a kifejezésekről érkeznek-e a látogatók az áruházunkba vagy weboldalunkra, amelyekre optimalizáltunk. Ez a folyamat továbbra sem szűnt meg és egyre inkább valószínű, hogy szépen lassan erről az adatról teljesen le kell mondani. 

not-provided-imageSőt ha megnézzük a Notprovidedcount oldalát az is látható, hogy az oldal készítői várhatóan idén novemberre azt helyezik kilátásba, hogy minden kulcsszavakhoz kapcsolódó adat el fog tűnni az Analyticsból. Összességében túlságosan messzemenő következtetéseket ebből azért nem kell leszűrni. A kulcsszavak továbbra is fontosak és a találati listán fontos szerepe van annak, hogy milyen kifejezésekre optimalizált a webáruház, csupán a visszajelzés lett kicsivel nehezebb.

Valószínűleg a Google célja ezzel is az, hogy habár mindenkinek tudnia kell azt, hogy milyen kifejezésekre keresnek a leendő ügyfeleik és ennek megfelelően kell kialakítani a weboldalt, nem helyezhető a hangsúly pusztán a kulcsszavakra és nem lehet elkezdeni halmozni őket. Ez ugyanis nem lenne felhasználó barát megoldás.

A Google folyamatosan arra törekszik, hogy a lehető legjobb találatokat adja vissza a keresőben és ehhez az is kell, hogy a weboldalak vagy webáruházak megfelelő minőségben legyenek kialakítva és jól szolgálják az ügyfelek legkülönbözőbb igényeit, függetlenül attól, hogy milyen kulcsszavakra jelenhet meg az oldal.

Penguin 2.1

Október 4-én a Google elindította immáron az ötödik megerősített frissítését a spam elleni küzdelemmel kapcsolatban.

A Penguin 2.1-nek köszönhetően nem igazán léptek életbe új dolgok, amelyekre figyelni kellene, csupán az algoritmuson finomított egy keveset a Google. Ráadásul a Penguin 2.1 az összes keresésnek körülbelül az 1%-át érintette, tehát ez esetben a találati listát alapjaiban nem igazán megrengető eseményről van szó.

Ettől függetlenül maga a frissítés némi reményt is jelenthet azoknak, akiket korábban (talán ok nélkül) hátrébb sorolt a Penguin frissítése, ugyanis a tovább finomított tényezők alapján előfordulhat, hogy ezek a weboldalak előrébb kerülnek a találati listán. Tehát erre is érdemes figyelni a napokban.

Google+ hashtagek (#kulcsszó)

Minden fronton küzd a Google az egyre nagyobb figyelemért, így nincs ez másként a Social Media esetén sem. Mindenhol terjednek a különböző hashtag-ek és a Google sem akar lemaradni ebben a tekintetben. Egyelőre az USA-ban és Kanadában a google.com és google.ca oldalakon elérhető ez az új funkció, viszont minden bizonnyal hamarosan bekerül a többi találati listára is.

A lényege, hogy a Google+ hashtagekre a jövőben a Google-ben is rá lehet keresni és ezekkel kapcsolatban a kereső releváns Google+ bejegyzéseket adhat vissza találatként. Azokat a posztokat lehet látni majd, amelyek nyilvánosan vagy a saját Google+ profillal korábban meg lettek osztva, ezekre kattintva pedig a bejegyzés Google+ oldalára érkezhet majd a látogató.

Egy példa arról, hogy hogyan néz ki ez a valóságban: 

googleplus

Ráadásul látszik, hogy ezek a bejegyzések ott jelennek meg, ahol amúgy a szponzorált hivatkozások megjelennének, tehát ez is egy plusz ösztönző erő arra, hogy egyre többen használják a Google+ szolgáltatását és a hashtageket.

Forrás: Socialfresh.com

Összefoglalva cikkünket nagyon sok újítás zajlott le mostanában a Google háza táján, amelyekkel mindenképpen érdemes tisztában lenni és az újabb és újabb lehetőségekre megéri reagálni, illetve élni kell velük, hogy a konkurencia ne kerülhessen helyzeti előnybe velünk szemben.

  Vajda Szilárd   szept 19, 2014   Cikkek   0 hozzászólás

Szóljon hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*